Ana Viñals Blanco, investigadora predoctoral en Ocio y Desarrollo Humano, se encuentra en la Universidad del Oeste de Escocia (University of the West of Scotland. Paisley Campus. UK) participando en la Conferencia de Verano “Sport, Festivity and Digital Cultures” de la Asociación de Estudios de Ocio (Leisure Studies Association).
La doctoranda va a presentar la comunicación titulada: “The integration of social media in music festival experience: the case of Bilbao BBK Live 2013”. Una investigación desarrollada conjuntamente con la doctoranda June Calvo Soraluze y en la que se analiza el uso que la audiencia del festival Bilbao BBK Live 2013 hizo de la red social Facebook durante el festival y las estrategias que se adoptaron desde la organización para estimular las experiencias de ocio de la audiencia.
Se puede seguir el evento a través de Twitter #LSA2014
Más información: http://www.leisurestudies.org/ / http://www.uws.ac.uk/lsa2014/

Resumen de la Comunicación: The worldwide spread of information and communication technology (ICT), combined with the boost in the Internet infrastructure and democratization of social media, has led to the transformation of most areas of human activity. In fact, the net is already an essential part of daily routines and we are involved in a digital culture (Gere, 2002; Uzelac, 2010) where the main character is the person and their experiences.

One of the areas that has been most influenced by this digital era is leisure (Nimrod & Adoni, 2012). The characteristic features of the Internet like interactivity, synchronicity, anonymity, ubiquity and participation in virtual reality are changing our ways of socializing and as a consequence, the way of experiencing our free time activities. Social networks like Facebook, Twitter or Instagram and digital platforms like Spotify, Deezer or Youtube have transformed the way we listen to music or the way we go to live concerts. These changes along with the greater interest in experiences and creativity of users (Richards, 2007) have impacted many industries including music festivals (Goldblatt, 2005; Getz, 2007; Richards & Palmer 2010). Hence, these types of events are trying to sell memorable experiences (Pine & Gilmore, 1999) rather thaninformation or just services. However, in what way are music festival managers taking advantage of the potential of social media to enhance the experience? Is the social media really integrated in music festivals? And how does the audience use social media before, during and after the festivals?

In order to answer these questions, this paper is going to analyse the different uses the
audience makes of social media in the case of BBK Live music festival. Through online
questionnaires aimed at the BBK Live 2013 festival goers, the goal is to observe the level of integration of 2.0 web tools in the event. Thus, observe if the audience uses social media in an instrumental and occasional way or instead, as an integrated part of the festival so as to heighten their leisure experience. These findings can be useful for festival managers to know how to design the event and integrate social media in their festival philosophy in a more valuable way.

tag Tags:

4 Comentarios en “Ana Viñals participa en Leisure Studies Association Conference 2014 (University of the West of Scotland)”

1. 1 Ana Viñals 11 de julio de 2014 a las 1:16 pm

Esta ha sido la primera vez que he acudido a una conferencia propiamente de ocio (leisure) y la verdad que me ha encantado! Me he sentido muy cómoda presentando la investigación realizada ya que todo el mundo concebía el ocio como experiencia de desarrollo humano y lo que realmente les motivaba era el estudio en sí, no el concepto de ocio como tal. En otros congresos suelo ser la «rara» que investiga el ocio desde un punto de vista humanista y experiencial y en esta ocasión he sido una más que ha trabajado el ocio experiencial en los festivales musicales desde la perspectiva digital. En definitiva, he estado en mi salsa!

Desde aquí me gustaría felicitar a todas las personas que de alguna u otra manera se han implicado en la organización de la conferencia. Desde el primer momento la atención a los participantes ha sido excelente, han cuidado mucho los detalles y eso se agradece. La cena de gala de ayer fue increíble y me lo pase muy bien bailando con mis compañeros bailes escoceses que, por cierto, no se me dan nada mal! jejej

Realmente me lo he pasado muy bien, he aprendido mucho, me han encantado las conferencias y he conocido a personas e investigadoras extraordinarias. Espero poder volver a repetir el año que viene, aunque gracias a la tecnología estaremos en contacto!

Muchas gracias #LSA2014!!

1. 1 tv music Trackback el día 19 de septiembre de 2014 a las 5:51 am
  2. 2 small business insurance Trackback el día 21 de septiembre de 2014 a las 11:34 am
  3. 3 DTG Printing Trackback el día 1 de octubre de 2014 a las 3:11 am