For the last four months I have been involved in several Library 2.0 activities:
- Doctoral course I0703-on Web semantics (Programa de Doctorado en Sistemas de Información, Facultad de Ingeniería-ESIDE, Universidad de Deusto, 2009 March). For the third year I have shared the course with my colleagues JosuKa Díaz Labrador and Michalis Vazirgiannis. This time JosuKa and me focused our part as a tribute to the new university library. Students have been very receptive and have produced interesting proposals.
- Position paper for a round table at a workshop II Jornadas sobre Documentación y Gestión de los contenidos digitales / Dokumentazio eta eduki digitalen kudeaketari buruzko II. Jardunaldiak that will take place at the Library of the University of the Basque Country on April 28th. I have chosen the title “Digital libraries, beyond the 2.0 paradigm” (a draft version is available at http://www.deli.deusto.es/wiki/index.php/Open_libraries)
- Library 2.0 workshop with staff from University of Deusto’s new Library that I undertook in June 2008 but have not deliver yet. I am collecting notes and material at http://wiki.emergiatech.com/index.php/Biblioteca_2.0
These are the slides for the doctoral course:
On top of these three events, I have also been bookmarking and sharing data with different networks:
- http://library20.ning.com/
- http://friendfeed.com/rooms/library20
- http://www.slideshare.net/group/library20
- http://delicious.com/joseba_abaitua/library2.0
- http://www.twine.com/twine/11m4r4zkb-yq/library-2-0
- http://www.linkedin.com/groups?gid=1234927&trk=hb_side_g
I have tried to make all feeds converge into the room at FriendFeed. The most active and productive of all feeds is Delicious, which is also my favourite.
For the doctoral course I have been speculating with issues that have to do with university libraries in the future. Their relation to teaching and research. I’m particularly excited about some ideas for making scholarly papers more accessible and the work of researchers more productive (see the notes collected in the working drafts for Open libraries and Scholarly papers).
I would also like to comment on the conversation I had in January with Oscar Corcho, when he came to Deusto for the weeding of our colleague David Buján. Oscar mentioned that scientific publishers are worried on the face of the uncertain future that movements such as ePrints and Open Archives pose for them. Apparently they are seeking for new ideas, such as the recent support of Springer to CiteUlike. This initiative is a step forward, but there are much more interesting things that can be done, most of them necessarily involving open archives.
Abstracts of presentations at II Jornadas Sobre Documentación y Medios de Comunicación are already available at http://dokumjardunaldi.blogspot.com/.
Yours: Cuestión de géneros en la biblioteca digital, más allá del modelo 2.0. Joseba Abaitua. Profesor de la Facultad de Filología de la Universidad de Deusto.
Una biblioteca digital no contiene una sola página que no haya sido leída al menos una vez y que no pueda volver a ser recuperada una vez se archiva. La digitalización de la información es un proceso imparable en prospectiva pero también en retrospectiva.
Entre las múltiples cuestiones que están pendientes de resolver, me gustaría centrarme en una (que creo sé responder) pero que lleva a otra (para la que todavía no he encontrado respuesta). La primera es: ¿Cuál es el formato, o mejor dicho el “género” ideal para la transmisión de conocimiento? La segunda ¿Hay algo parecido a la “unidad de conocimiento”? En la ponencia trataré de explicar la importancia de esta pregunta.
Me olvidé de un punto muy importante en la presentación de Lejona el otro día.
Cuando reflexiono sobre las bibliotecas Gutenberg, me hago dos preguntas, pero en realidad son tres:
* ¿Cuántas páginas se han escrito (con tanto esfuerzo) que una vez publicadas nadie lee?
* ¿Cuántas veces se dicen las mismas cosas, con las mismas o similares palabras, o lo que es lo mismo, cuánto “ruido” hay?
* Por muy grande que se haga la biblioteca ¿cuánto del total de lo escrito cabe? ¿A qué ritmo bajará esa proporción cada año?
Efectivament, me olvidé de hacer la segunda pregunta, que desde el punto de vista de la tecnología semántica es la más importante.
Great news it is surely. My teacher has been seeking for this info.