José Manuel Sánchez Ronek, estatu mailan zientziaren historialari garaikide nagusietakoa denak, dioenez… “ezinbestekoa da zientzia kultura orokorrean txertatzea, kaleko jendearen kulturan, jende arruntaren kulturan. Hala ez bada, zientziak kultura arrotza izaten jarraituko du gizartearen zatirik handienarentzat. Azken batean, horrek zaildu egingo du diziplinartekotasuna naturaren edo konputazioaren zientzien barruan, edo mundu humanistikoen zientzien barruan”.
Premisa horrekin, unibertsitateko ikertzaile talde bat kalera atera ginen berriro Zientzia Azokaren esparruan, zientzia gazteengana hurbiltzeko. Etorkizuneko belaunaldi horiek, nire ustez, modu zehatz eta objektiboan sortutako ebidentzian oinarritutako aldaketa estrukturalak eta politika berriak gidatuko dituzte. Jardunaldian aurkeztu genuen dinamikaren bidez, gazteen ahotsak eta ideiak jaso nahi genituen klima-aldaketaren inguruan.
Horretarako, etorkizun posibleen agertokiak diseinatu ditugu, eta kolapso egoerak saihesteko egingo lituzketen banakako edo taldeko ekintzekin lotutako galderak egiten dizkiegu. Egoera horiek guztiek ezaugarri bera bat dute: ekonomiak ezin du hazten jarraitu baliabide finituen mundu batean (adibidez, erregai fosilak agortzea eta urtean egin beharreko bidaia kopurua mugatzea, hurbileko elikagaiak kontsumitzea aurrez ezarritako perimetro batera mugatuz, edo energia elektrikoaren erabilera eta kontsumoa errazionatzea egunean zehar).
Ez nuke jakingo esaten pandemiaren hilabete gogorrenetan bizitako egoera kolapso egoera baten antzekoa ote den, baina argi daukat ezagutza zientifikoa gure egunerokotasunera eraman zuela, eta kalean zehaztasunez eta zientziaz hitz egiten hasi ziren. Lan zientifikoari eta haren emaitzei garrantzi handiagoa emateko berriro muturreko egoerarik bizi behar ez izateko nahiarekin, uste dut akademiakoek sarriago parte hartu beharko genukeela zientziaren azoketan, zientziaren astean, ikertzaileen gauean edo zientzia dibulgazioko jardunaldietan. Zientziarako eskubideak (Mikel Mancisidor gure lankidea horren sustatzaile nagusietako bat da) gogorarazten digu garapen zientifikoan parte hartzeaz gain, kalera eramateko eta bere ezagutza indartzeko betebeharra ere badakarrela.
Diego Casado
Leave a Reply