Artículo publicado en El Correo (13/06/2024)
Bienvenida sea la izquierda abertzale a la lucha por la paz, dados sus métodos de propagación del silencio y el miedo hasta anteayer
Cualquiera que considere que la democracia es esa escalera que nos saca del infierno de la dictadura y que sabe que es un bien de primera necesidad, arrancado con no poco dolor a caudillos y fanáticos, debe sentirse preocupado por el resurgimiento de las extremas y ultraderechas en el viejo continente. Lo curioso es que nadie del arco parlamentario se reconoce en ese ámbito exaltado en lo patriótico y en las ideas puras de una sociedad monolítica y de regreso a un añorado pasado. Quienes entendemos que la diversidad, el respeto, la igualdad real, los derechos sociales y la justicia sin adjetivos son principios básicos irrenunciables solemos detectar a aquellos por la vehemencia de su verbo que esparce odios, sus ademanes bélicos, sus himnos cargantes y sus verdades inequívocas. Sí, los conocemos. Los que llevamos 60 años o más por esta esquina del mundo los reconocemos; sí, hemos sufrido diversas variaciones de fanatismo y fascismo.
Aquí, en Euskadi, de momento, son residuales los que añoran tiempos de prohibiciones, persecuciones, castigos y ejecuciones sin las mínimas garantías de un juicio de fundamento. Pero si de fascismo hablamos, de persecuciones, de hostigamiento y amenazas, de ejecuciones sin una mínima defensa a civiles, uniformados, niños, periodistas, conductores¿ tenemos que hablar imprescindiblemente de las personas que hoy en día, en la reciente campaña electoral, están enarbolando la bandera de la paz y el antifascismo: EH Bildu. Bienvenida sea la izquierda abertzale al antifascismo, a la lucha por la paz permanente y justa, al respeto a todas las personas y a todas las ideas, siempre que estas puedan defenderse sin rasgar los derechos humanos. Derechos humanos, ni más ni menos.
De crío tuve un profe de gimnasia que hizo un fugaz y sorprendente viaje desde los encantos del palo y tentetieso -«me hace diez flexiones y dos padrenuestros»-hasta toda una suerte de frases hechas sobre las maravillas de la democracia que entraba con decisión en nuestras vidas. De las gracietas falangistas y tratarnos de usted y por el apellido al cachondeo del destape y la libertad, «ay, si a mí me hubieran dejado», resoplaba el muy chaquetero, todo ufano, dándonos clase de educación física y espíritu nacional, dos en uno.
Del mismo modo sorprende Pernando Barrena hablándonos de paz y de las bondades de una Europa pacificada. A mí me encanta, he de decirlo, pero me choca que no haya habido un recorrido entre sus proclamas bélicas y esta angelical demanda de paz. Incluso en la cartelería de esta formación figura la palabra mil veces maldecida por ellos: paz. Hasta hace nada, sus chicos nos miraban con desprecio, por encima del hombro y con la mano en su makuto rascando el ‘molotov’, gritándonos que paz es la de Franco (se ve que se gustan) y que ‘borroka da bide bakarra’; nos arrancaban la pancarta, daban unos empujones, nos insultaban en plan ‘carceleros’ y ‘asesinos’ y se iban a celebrar la hazaña bélica.
Lo último ha sido proclamarse antifascistas. ‘Gaur eta beti’. Hoy y siempre. Lo de hoy puede colar porque la izquierda abertzale está en apostar todo al futuro y lo del pasado, ni tocar. Nuestro buen amigo Gorka Landaburu comenta que eso de mirar adelante está muy bien, pero sin perder de vista todo lo que hemos aprendido del pasado; es decir, sin romper el retrovisor, sin olvidar lo que hicimos bien y mal. Y aquí es donde entra en juego la inmensa contradicción de proclamarse antifascista ahora, cuando hasta ayer a la mañana el modo de proceder de las gentes de ese mundo era lo más parecido al comportamiento de los ‘camisas negras’.
Señalar desde sus medios afines o con pintadas en las calles al resto de la prensa como espacio enemigo a batir; pasear una hucha por los bares y comercios para que el dueño colabore con la causa de los presos y, si no, noche de cristales rotos o, directamente, agresión personal; capucha, bidón de gasolina, rociamos y salgan ustedes o se abrasan dentro del bus, y venga, la pira de la vergüenza en medio del Arenal o del ‘Bule’; tener que salir escoltado y abucheado del pleno de tu pueblo porque no piensas que a un asesino se le pueda declarar hijo predilecto y te atreves a decirlo; recibir en la Kale Nagusia con salvas, himnos y bengalas a un hombre que asesinó a seis personas; amenazar de muerte a un artista que se opuso al crimen; humillar desde una pared con un ‘Lacalle, jódete’ tras su asesinato; llamar ‘el hijo del chivato’ a un crío al que acaban de dejar huérfano¿ y así podríamos continuar enumerando decenas de actos profundamente fascistas para acojonar y neutralizar a la sociedad vasca.
Nada de todo eso habría sucedido si la izquierda abertzale no lo hubiera creado, promovido y protegido. Sus métodos de propagación del silencio y el miedo hasta anteayer han sido su marca de la casa. Y ahora vienen con que son pacifistas y antifascistas. Bien; usen el retrovisor y digan algo coherente sobre todo aquello.
Joxe Mari Landa Mendibe says
Bai, Fabian, Bai; antifaxistak; lehen, orain, eta beti. Ezker abertzaleko kidea naiz, hala izan naiz beti, eta frankismoaren garaiko nire nerabezarotik hona borrokatu izan dut faxismoa eskura izan ditudan bide eta tresnekaz, munduan beste askok bezala; eta hala segitu beharko dut, seguruenik, zoritxarrez. Faxismo mota eta bide asko dagoela esango dit norbaitek, zeuk akaso, eta halaxe da. Baina bada munduan eta denboran beste guztien gainetik nabarmentzen den faxismo eta autoritarismo bat: inperialismoa. Beste herri txikiago eta ahulagoak okupatu, menderatu, eta genozidioraino txikitu/txikitzen/txikituko dituzten nazio handi eta indartsuak. Lehen eta orain, han eta hemen. Horrexegatik gara asko eta asko munduan antifaxista, ezkertiar eta abertzale; «inor ez zapaltzeko gogoa, zapalduak ez izatekoa»; horrexek bultzatzen nau ni, eta munduan beste asko eta asko; Txiapasen, Hego Afrikan, Bolivian, Ukranian, Palestinan, edo Strasburgen, faxismoaren aurka; Satur Landa nire aita ere frankisten aurka eta bere herri txiki honen alde armak hartzera bultzatu zuen arrazoi berberak.
«Ibilbidea» aipatu duzu zuk zeure artikuluan; baina hori bi punturen arteko tartea dugu, ezta? abiapuntu eta helmuga. Beraz, «abiapuntua» ere aipatu behar zenuen. Francoren testamentu ondo lotu hura izan ote zen ibilibide horren abiapuntua? Borboien «aginte zerutiarra»? Espainian «espainiar erara» sukaldatutako Konstituzio española? Nik behintzat beste nonbait jartzen dut benetako askatasun eta bakerako abiapuntu eta helburu: munduko herri guztion autodeterminaziorako eskubidea. Horrexegatik izan naiz, naiz eta izango naiz antifaxista, munduan beste asko bezala; eta horrexegatik,hain zuzen, ezkertiar eta abertzale; «Ez dugu lotsarik, ez dugu beldurrik nor garen, zer garen aitortzeko».
EL CORREO ESPAÑOL-en argitaratu omen dizute artikulu hori, Fabian; nik, berriz, EGIN edo EUSKALDUNON EGUNKARIA Euskal Herriko egunkarietan nahiko nukeen argitaratu nire hau, baina ezin; inperioaren epaile eta poliziek itzi baitzituzten biak.
Joxe Mari Landa Mendibe, Euskal Irakaslegoko irakaslea.
Fabián says
Kaixo Josemari. Lehenengo eta behin, eskerrik asko erantzuteagatik, gitxitan gertatu ohi dena paraje hauetan. Eta hitzaren bidez elkar ulertzeko modurik zintzoena dela uste osoan nago, faxistak ez bezala.
Bai, egia duzu, faxismo mota asko egon eta egongo dira tamalez gure mundu honetan. Gure Ruper estimatuak, Erzensberger poetaren hitzak kantatuta, gizakia gizaki denetik, egoismo eta zitalkeria bizi dira gure artean…
Izan ere, dena pikutara joaten da gizonengatik.
Gizonekin ezin da inolako estaturik jaso.
Zorri saku bat asko da euren aldean.
Eta besteak menperatzeko gogoa piztu da betidanik mundu zabalean nonahi. Horrexegatik kodeak eta zuzenbidea asmatu zituzten sumerioek duela 4.000 urte, gizarte gobernaezinak ziren eta. Baina urrunera jo barik, argi dago inperialismoa izan dela injustizia askoren iturria. Herri txikien kondena, baita euren kultura eta bizia ere. Eta gu zenbateraino gara sarraski horien guztien errudun edo eragile? Gu, akaso, gure garaietako gizabanakoak garen heinean, agian, erantzukizun zuzenik ez baina hurbileko eta garaiko bidegabekeriei aurre edo kontrara egiteko modurik badugu; edo behinik behin, geure gaitzespena agertu. Horrela saiatu naiz ni kontzientzia sozial eta politikoa izan dudanetik. Oso gazte harrapatu ninduen frankismoaren amaierak, baina urte batzuk eman zituen zorigaiztoko frankismoak demokrazian hasita bageunden ere. Faxismoak aurpegi asko izan ditu gurean; esaterako, frankismoak berak utzitako lorratzak eta inertziak hor egon dira gurean. Egunkari bi ixteraino, zuk diozun bezala. Eta kontrako jarrera eta adierazpen garbia erakutsi nik, jakina. Ezin bestela izan. Alabaina, ezin da erantzun indarkeriarekin injustizia politiko bati, mendebaldeko bazter honetan behintzat. Inon ere ez, baina are gutxiago herrialde aberats eta demokratiko -bere gabezia larriak baditu ere- batean bizi garela.
Baina gure desadostasunaren gakoa zein den jakitea gustuko nuke. Nik azken 50 urteetan izandako hilketa, tortura, legez kanpoko indarkeria, atentatu, atxilotze estrajudizialak, periodikuen itxiera, bahiketa, estortsio, mehatxu eta intimidazio guzti-guztien kontrako jarrera agertu dut; ez beti, egia esango badizut. Baina azken 40 urteotan bai. Asko kostatu zitzaidan ETAren indarkeria kondenatzen hastea, bere borrokari epikoa neritzolako. Baina behin biktima baten humanizazioa egin nuenean, hau da, haiek ere pertsonak zirela eta ez kargu edo uniforme edo trafikantea… orduantxe hasi nintzen geratu ezineko ibilaldia: indarkeriak mina baino ez du sortzen eta ez du ezer konpontzen, suntsitzen baizik.
Ezker abertzaleak ez du sekula ETAren indarkeria gaitzetsi. Areago, piztu, sustatu eta justifikatu egin du. Eta milaka gazte engainatu ditu borrokarako, ehunaka biktimak eragiteko eta, finean, etarrak ere euren erokeriaren biktima izateko ere, 20taka urteetako kondenak jasatera behartzeko. Eromen totala. Zu, Josemari, ezagutu zenduen Lidón; kondenatuko zenuke bere erailketa? Zeren Lidón akabatzea, modu horretan gainera, Marisa ondoan eta seme gaztea atzeko kotxean zituela, hori ez ote da faxismoaren laginik krudelena?
Nik kontraesana deritzot Palestinan genozidioa dela baieztatu eta Etaren indarkeria borroka politikoa dela baieztatzeari. Asasinatzea ez da politika egitea; akabuan, pertsona bat berariaz akatzea, erailtzea da, puntu.
Bestetik, euskaldun edo baskoak izateko modu asko dagoz; ez dut neuk esan behar, begi bistakoa baita; areago, gaur egun. Eta egia da Borboiak Frankok ezarri zituela. Eta? Hemen, euskaldun asko eta askok sostengua eman zioten errejimen faxista horri. Gogoan izan 36ko gerran nafar eta arabar askok egin zutela errepublikanoen, sozialisten, komunisten eta abertzaleen kontra. Sutsuki, gainera.
Ez izan zalantzarik EL CORREO ESPAÑOL -gaur egun EL CORREO, asekas- bertoko egunkaria dela, hemen jaioa eta hemen egina, hemengo langileekin eta hemengo berriekin. Joera politiko bat duela? Jakina, zeinek ez? EGINek eta EUSKALDUNON EGUNKARIAk bezalatsu. Pluraltasunaren ondorioak dira. ETBren ildoa edo Radio Nervión-ena desberdinak dira. Herri oso anitza gara. Gogoratu ezker abertzaleak prentsaurreetarako sarbidea debekatu ziela hedabide jakin batzuei. ETAK berak hedabide gehienen aurkako atentatuak egin zituen eta kazetari batzuk akabatu ere. Ezker abertzaleak, zure horrek, desadostasunik agertu zuen? Prentsa eliminatzea ez ote da faxismoa, izan EGIN, izan El CORREO?
Amaitzeko, berriro ere gure Ruper:
Ene! gizonik ez balego
orduan bai pagotxa.
Ene! gizonik ez balego
orduan zer.