
Irene de la Cruz Pavía ocupa una doble posición en la Universidad de Deusto (España). Por un lado, es una Investigadora Ikerbasque (Ikerbasque Research Fellow) y, por otro, es Investigadora Ramón y Cajal del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (España).
De la Cruz Pavía pertenece al equipo de investigación Comunicación de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidad de Deusto, y dirige el laboratorio recién creado Language Acquisition and Processing Lab (LAPlab). Es Licenciada en Lingüística por la Universidad Complutense de Madrid (España), Licenciada en Filología Alemana por la Universidad del País Vasco- Euskal Herriko Unibertsitatea-UPV-EHU (España) y Doctora en Lingüística por la misma universidad. Desarrolló su investigación postdoctoral en la University of British Columbia (Canadá) y en la Université Paris Descartes (Francia) con una beca postdoctoral Marie Curie (Marie Curie IOF postdoctoral fellowship), y posteriormente en la Universidad degli Studi di Padova (Italia). En 2020 retorna al País Vasco como Investigadora Principal de un proyecto financiado por la Agencia Estatal de Investigación.
Su investigación se enmarca en el campo de la psicolingüística, y se especializa en la adquisición y procesamiento del lenguaje—y en especial de la estructura—a lo largo de la vida. En su trabajo emplea técnicas conductuales y de neurociencia (fNIRS, EEG), para estudiar poblaciones mono- y bilingües. De la Cruz Pavía ha demostrado que los bebés de tan sólo unos meses de vida detectan con gran facilidad la estructura de estímulos muy variados, tales como el habla, la lengua de signos o patrones visuales abstractos como los mosaicos.
En su investigación más reciente examina el impacto de las condiciones degradadas que caracterizan a la señal producida por los implantes cocleares actuales en las habilidades de los bebés para segmentar el habla en palabras, tarea crucial en la comprensión del lenguaje. En paralelo, investiga los cambios derivados del envejecimiento saludable en nuestras habilidades lingüísticas y las consecuencias cognitivas y lingüísticas de envejecer siendo un hablante bilingüe.
Publicaciones destacadas:
● Irene de la Cruz-Pavía, Monica Hegde, Laurianne Cabrera, Thierry Nazzi. (2024) Infants’ abilities to segment word forms from spectrally degraded speech in the first year of life. Developmental Science. DOI: https://doi.org/10.1111/desc.13533
● Irene de la Cruz-Pavía, Judit Gervain. (2023) Six-month-old infants’ perception of structural regularities in speech. Cognition DOI: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2023.105526
● Irene de la Cruz-Pavía, Gesche Westphal-Fitch, W. Tecumseh Fitch, Judit Gervain. (2022) Seven-month-old infants detect symmetrical structures in multi-featured abstract visual patterns. Plos One. DOI https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266938
● Iris Berent, Irene de la Cruz-Pavía, Diane Brentari, Judit Gervain. (2021) Infants differentially extract rules from language. Scientific Reports. DOI: https://www.nature.com/articles/s41598-021-99539-8
English
Who carries out research at the University of Deusto? Meet Irene de la Cruz Pavía

Irene de la Cruz Pavía is an Ikerbasque Research Fellow at the University of Deusto (Spain) and a Ramón y Cajal Researcher funded by the Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities.
De la Cruz Pavía is a member of the Communication research team in the Faculty of Social and Human Sciences at the University of Deusto and leads the newly created Language Acquisition and Processing Lab (LAPlab). She holds a degree in Linguistics from the Complutense University of Madrid (Spain), a degree in German Philology from the University of the Basque Country – Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV-EHU, Spain), and a PhD in Linguistics from the same university. She conducted her postdoctoral research at the University of British Columbia (Canada) and the Université Paris Descartes (France) with a Marie Curie IOF postdoctoral fellowship, followed by further research at the University of Padua (Italy). In 2020, she returned to the Basque Country as the Principal Investigator of a project funded by the Spanish State Research Agency.
Her research falls within the field of psycholinguistics, specialising in language acquisition and processing—particularly linguistic structure—throughout the lifespan. Her work employs behavioural and neuroscience techniques (fNIRS, EEG) to study both monolingual and bilingual populations. De la Cruz-Pavía has demonstrated that infants just a few months old can easily detect structural patterns in a wide range of stimuli, including speech, sign language, and abstract visual patterns such as mosaics.
Her most recent research examines the impact of degraded auditory conditions—characteristic of the signals produced by current cochlear implants—on infants’ ability to segment speech into words, a crucial process in language comprehension. At the same time, she investigates how healthy ageing affects linguistic abilities, as well as the cognitive and linguistic consequences of ageing as a bilingual speaker.
Main publications:
● Irene de la Cruz-Pavía, Monica Hegde, Laurianne Cabrera, Thierry Nazzi. (2024) Infants’ abilities to segment word forms from spectrally degraded speech in the first year of life. Developmental Science. DOI: https://doi.org/10.1111/desc.13533
● Irene de la Cruz-Pavía, Judit Gervain. (2023) Six-month-old infants’ perception of structural regularities in speech. Cognition DOI: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2023.105526
● Irene de la Cruz-Pavía, Gesche Westphal-Fitch, W. Tecumseh Fitch, Judit Gervain. (2022) Seven-month old infants detect symmetrical structures in multi-featured abstract visual patterns. Plos One. DOI https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266938
● Iris Berent, Irene de la Cruz-Pavía, Diane Brentari, Judit Gervain. (2021) Infants differentially extract rules from language. Scientific Reports. DOI: https://www.nature.com/articles/s41598-021-99539-8
Deja una respuesta