
Lorea Romero Gutiérrez es investigadora postdoctoral Juan de la Cierva del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (España) en la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidad de Deusto (España). Es integrante del equipo de investigación Deusto Valores Sociales de esta misma facultad.
Su investigación se enmarca en el análisis sociológico e historiográfico de las desigualdades de género, con una orientación hacia la intervención institucional mediante la incorporación de la perspectiva feminista en las políticas públicas. Sus líneas principales de investigación son el análisis de la política y el trabajo feminista en las universidades, la innovación curricular feminista, los métodos de investigación feministas en ciencias sociales y humanas y la actuación institucional ante las violencias machistas. Actualmente participa en el proyecto Horizon Europe IMPROVE, Improving Access to Services for Victims of Domestic Violence by Accelerating Change in Frontline Responder Organisations.
Su labor investigadora ha sido reconocida por la Federación Española de Sociología, con el premio a la mejor tesis doctoral en Sociología del Género (2024), el Consejo Social de la Universidad de Cantabria (España), con el premio a la mejor tesis en Ciencias Sociales (2025), el Premio Extraordinario de Doctorado otorgado por esta misma institución (2024), el VII Premio de investigaciones feministas en materia de igualdad otorgado por la Cátedra sobre Igualdad y Género de la Universidad de Zaragoza (2023) (España) y el premio al mejor Trabajo Fin de Máster concedido por el Aula Interdisciplinar de Estudios de las Mujeres y de Género de la Universidad de Cantabria (2018).
Es Graduada en Sociología por la Universidad de Salamanca (2014) (España), Doctora en Equidad e Innovación en Educación por la Universidad de Cantabria (2022) y posee además dos másteres en sexología y género y formación del profesorado. Para la realización de su tesis doctoral obtuvo un contrato predoctoral del Programa de Personal Investigador en Formación Predoctoral de la Universidad de Cantabria (2018-2022). Ha sido investigadora visitante en el Programa de Estudios de Género de la Universidad de Islandia (2021) (Islandia), profesora visitante en la UNTREF de Buenos Aires (2024) (Argentina) y en este momento participa del Programa de Profesorado Visitante del Margherita von Brentano Center for Gender Studies de la Freie Universität Berlin (Alemania). Durante el periodo 2019 a 2023, formó parte de la Comisión Específica de Evaluación de los Títulos Oficiales de Doctorado de AQU-Catalunya y desde 2025 es miembro del Equipo Directivo del Comité de Sociología del Género de la Federación Española de Sociología.
Publicaciones científicas más destacadas
● Romero Gutiérrez, Lorea; Ezquerecocha Diez, Marta; Campanini Vilhena, Fernanda; Silvestre Cabrera, María. (2024). Evaluación de la presencia del “academic housework” en el sistema universitario. Estudios de caso: Universidad de Cantabria y Universidad de Deusto. En Marcela Iglesias Onofrio y Sofía Pérez de Guzmán (Coords.), Corresponsabilidad, espacios de cuidados y políticas públicas de igualdad de género en Iberoamérica. 135-156. Dyckinson. ISBN: 978-84-1170-586-8
● Garcia Lastra, Marta & Romero Gutiérrez, Lorea. (2022). Gender, Youth and Education in Early 21st Century Spain. Brill. ISBN: 978-90-04-52193-3.
● Rio, Ana María; Romero, Lorea; Bermúdez, David Didier & Estellés, Marta. (2021). A Labour of Love? The Invisible Work of Caring Teachers during Covid-19. Pastoral Care in Education, 39: 3, 192-208. https://doi.org/10.1080/02643944.2021.1938646
Testimonio
Las fundadoras de la sociología practicaron una investigación CON la sociedad y comprometida con el cambio social. Formularon preguntas sobre la realidad social alternativas al canon y desarrollaron métodos ad hoc. Revindico su legado frente a una ciencia neutra, pautada y productivista. Debemos apostar por una ciencia rigurosa, comprometida con el cambio social y guiada por la ética, la honestidad, la creatividad y la autonomía intelectual.
Redes sociales
● ORCID
● Google Scholar
● Academia.edu
● LinkedIn
English
Who carries out research at the University of Deusto? Meet Lorea Romero Gutiérrez

Lorea Romero Gutiérrez is a Juan de la Cierva postdoctoral research fellow, funded by the Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities, in the Faculty of Social and Human Sciences at the University of Deusto (Spain). She is a member of the Deusto Social Values research group within the same faculty.
Her research focuses on the sociological and historiographical analysis of gender inequalities, with a particular emphasis on institutional intervention through the integration of feminist perspectives in public policy. Her main research areas include the analysis of feminist politics and labour within universities, feminist curriculum innovation, feminist research methodologies in the social sciences and humanities, and institutional responses to gender-based violence. She is currently involved in the Horizon Europe project IMPROVE – Improving Access to Services for Victims of Domestic Violence by Accelerating Change in Frontline Responder Organisations.
Her research work has been recognised by several institutions: she received the award for Best Doctoral Thesis in the Sociology of Gender (2024) from the Spanish Federation of Sociology; the Social Council of the University of Cantabria awarded her the prize for Best Doctoral Thesis in the Social Sciences (2025), as well as the university’s Extraordinary Doctorate Award (2024); she was also honoured with the 7th Prize for Feminist Research on Equality by the Chair in Equality and Gender at the University of Zaragoza (2023), and received the award for Best Master’s Dissertation from the Interdisciplinary Centre for Women’s and Gender Studies at the University of Cantabria (2018).
She holds a Bachelor’s degree in Sociology from the University of Salamanca, Spain (2014), a PhD in Equity and Innovation in Education from the University of Cantabria (2022), and two Master’s degrees—one in sexology and gender, and another in teacher training. Her doctoral research was supported by a predoctoral fellowship from the University of Cantabria’s Research Staff Training Programme (2018–2022). She has held visiting researcher positions at the Gender Studies Programme at the University of Iceland (2021), and served as a visiting lecturer at UNTREF in Buenos Aires (2024). She is currently participating in the Visiting Scholar Programme at the Margherita von Brentano Center for Gender Studies at the Freie Universität Berlin (Germany). From 2019 to 2023, she was a member of the Specific Evaluation Committee for Official Doctoral Programmes at AQU-Catalunya, and since 2025, she has served on the Executive Committee of the Gender Sociology Section of the Spanish Federation of Sociology.
Main scientific publications
● Romero Gutiérrez, Lorea; Ezquerecocha Diez, Marta; Campanini Vilhena, Fernanda; Silvestre Cabrera, María. (2024). Evaluación de la presencia del “academic housework” en el sistema universitario. Estudios de caso: Universidad de Cantabria y Universidad de Deusto. En Marcela Iglesias Onofrio y Sofía Pérez de Guzmán (Coords.), Corresponsabilidad, espacios de cuidados y políticas públicas de igualdad de género en Iberoamérica. 135-156. Dyckinson. ISBN: 978-84-1170-586-8
● Garcia Lastra, Marta & Romero Gutiérrez, Lorea. (2022). Gender, Youth and Education in Early 21st Century Spain. Brill. ISBN: 978-90-04-52193-3.
● Rio, Ana María; Romero, Lorea; Bermúdez, David Didier & Estellés, Marta. (2021). A Labour of Love? The Invisible Work of Caring Teachers during Covid-19. Pastoral Care in Education, 39: 3, 192-208. https://doi.org/10.1080/02643944.2021.1938646
Testimonial
The founding figures of sociology carried out research with society, always focused on social change. They asked questions about social reality that challenged the established norms and developed their own unique methods. I advocate for their legacy, standing against a neutral, rigid, and productivity-focused approach to science. We need to champion a science that is rigorous, committed to social change, and guided by ethics, honesty, creativity, and intellectual independence.
Social Media
● ORCID
● Google Scholar
● Academia.edu
● LinkedIn
Deja una respuesta